کنفرانس یک روزه آموزش پزشکی پاسخگو با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، ایران و تبریز، معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مدیران و مسئولین وزارتی، اساتید و دانشجویان، روز پنج شنبه ۲۴ مرداد ماه در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، دکتر رضا غفاری – دبیر علمی دبیرخانه دائمی آموزش پزشکی پاسخگو در این کنفرانس، اظهار کرد: موضوع آموزش پزشکی پاسخگو موضوع ناآشنایی نبوده و از زمان ایجاد دانشگاههای پزشکی مطرح شده است.
وی با اشاره به فعالیت های یکساله این دبیرخانه، بیان کرد: برگزاری این کنفرانس در سال گذشته منجر به صدور یک بیانیه بیست ماده ای و راه اندازی دبیرخانه دائمی آموزش پزشکی پاسخگو جهت پیگیری و عملیاتی سازی نتایج مصوبات این کنفرانس در آموزش پزشکی کشور شد.
دکتر غفاری افزود: کنفرانس امروز یک ویژگی متفاوت با سال قبل داشته و آن پرداختن به پژوهش پاسخگو است.
دکتر ابوالقاسم امینی با اشاره به مثلث پاسخگویی در آموزش پزشکی، بیان کرد: نیاز، تقاضا و پاسخ سه راس این مثلث بوده و یک مدیر پاسخگو باید هنر شناسایی نیاز، تبدیل نیاز به تقاضا و پاسخ به نیاز و تقاضا را به موقع داشته باشد.
وی افزود: یک مدیر پاسخگو پاسخگویی جامع، کیفی، به هنگام، به نیاز و خواست مردم و مراجعین برای ارتقای سلامت، آگاهی، توانمندی و شکوفایی جامعه را دارد.
این استاد آموزش پزشکی با اشاره به سطوح مدیریت، گفت: وزارت و دانشگاه از سیستم آموزش عالی، دانشکده و مراکز از سیستم موسسات آموزش عالی و گروه های آموزشی و بخش های بالینی از سیستم بخش های اجرایی، سطوح مدیریتی این نظام محسوب می شوند.
وی با اشاره به رویکرد های برنامه ریزی و مدیریت در آموزش، بیان کرد: مدیران باید ساختار گرا، فرآیند گرا و دستاورد گرا بوده و منظور از ساختار گرا بودن تمرکز بر درونداد ها، کمیت گرایی و نزدیک بینی و راه اندازی است.
دکتر امینی افزود: فرآیند گرا بودن مدیران به معنای تمرکز بر کیفیت اجرا، شیوه های تدریس و آزمون ، پایان نامه و مقاله است؛ همچنین دستاورد گرا بودن به معنای تمرکز بر نیازهای جامعه، فلسفه یادگیری نتایج، توانمندی رفتار حرفه ای و رضایت دانش آموختگان است.
وی با اشاره به چالش های کلی پاسخگویی مدیران، اظهار کرد: سیاسی و کوتاه مدت بودن زمان مدیریت، تعارض قدرت و خدمت، ساختارگرایی، رابطه سالاری، تمرکز گرایی سنتی و نظام اداری و کارشناسی نا کارآمد از چالش های پیش روی مدیران است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر فعالیت یا توسعه ای معادل با پاسخگویی نبوده و این نظام بیشتر از مدیران مدعی پاسخگویی، نیازمند نظام مدیریتی پاسخگو است.