برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

دبیرخانه کلان منطقه دو آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشورThe Secretariat of the Higher Education Area of ​​the State Health Department

فهرست اصلی
تاریخ : جمعه 26 مرداد 1397
کد 111
روند رو به رشد آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشهود است
معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سهم قابل توجه تولیدات جامعه پزشکی، گفت: ۳۰ درصد تولید علم در حوزه پزشکی، توسط ۱۵ درصد از دانشجویان و ۱۲ درصد از اساتید جامعه پزشکی اتفاق می‌افتد.  
 دکترباقر لاریجانی در همایش آموزش کشوری پاسخگو، اظهار کرد: بحث پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی بسیار مهم بوده و  در کشور ما نیز سابقه وسیعی دارد؛ چراکه پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی از مهمترین مفاهیمی است که موجب تحولات شگرف درآموزش پزشکی شده و کشور ما نیز با ادغام نظام آموزش در نظام ارائه خدمات تجربه ارزنده ای در ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی کسب کرده است.
وی با اشاره به تعریف مشخصی از پاسخگویی اجتماعی در آموزش علوم پزشکی، تصریح کرد: لازم است دانشکده های پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیت های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت های سلامت جامعه یا منطقه هدایت کنند.
وی با بیان این‌که اولویت سلامت باید توسط مشارکت دولت ها، سازمان های سلامت، متخصصان سلامت و مردم باشد، گفت: سیاست گذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره گیری از تازه‌ترین دستاورد های علمی جهان با نیاز های جامعه نیز سازگار باشد.
دکترلاریجانی با بیان این‌که خوشبختانه در حوزه پزشکی علی‌رغم تمامی مشکلات و چالش ها موفق عمل کردیم، گفت: حوزه علوم توانسته خود را با حوزه ارائه‌ی خدمات تطبیق دهد و متناسب با آن آموزش های خود را اصلاح کند، که این امر در کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی گامی بسیار موثر است.
وی اضافه کرد: فارغ التحصیلان برخی از دانشگاه ها هنگام یافتن شغل مناسب با مشکلاتی مواجه می شوند؛ در حالی‌که ارائه آموزش های پزشکی به دانشجویان علوم پزشکی  امری موثر در عرصه کار این افراد است.
وی درباره وضعیت آموزش پزشکی و حوزه سلامت گفت: ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد که حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در این دانشکده ها مشغول تحصیل بوده و در این دانشگاه ها نیز ۱۸ هزار هیئت علمی عضو هستند.
وی با اشاره به وجود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در کشور، متذکر شد: در صدد توسعه بخش آموزشی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هستیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تحول و نوآوری در دانشکده‌های علوم پزشکی ارتقا یافته که می تواند در راستای پاسخگویی به نیاز ها و شرایط کشور موثر باشد.
 وی با بیان این‌که در حوزه آموزش پزشکی استراتژی‌های روشنی را دنبال می کنیم، اظهار کرد: امیدواریم این استراتژی های جدید، منشأ مثبتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد تا بتوانیم تحولات آموزش پزشکی را نیز در سال های آینده در کشور رقم بزنیم.
وی گفت: بازمهندسی نظام آموزش پزشکی، سیاست های آینده نگرانه و  نهادینه کردن آموزش‌های پزشکی پاسخگو، اصلی ترین اهداف تحولات نظام آموزشی بوده که در دانشکده های علوم پزشکی کشور دنبال می شوند.
وی بیان کرد: آموزش پاسخگو و عدالت محور، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، حرکت به سمت دانشگاه های هزاره سوم و توسعه زیرساخت های آموزش پزشکی به عنوان مهمترین بسته های خروجی محور هستند که منجر به تحقیق کلیه بسته های تحول آموزشی می شود.
دکترلاریجانی خاطرنشان کرد: اعتبار بخشی بین المللی، گامی موثر در راستای کیفی سازی و جهانی سازی آموزش پزشکی بوده و از سوی دیگر نیز گنجاندن آموزش پزشکی طب سنتی در برنامه های پزشکی عمومی نیز در اولویت قرار دارد.
گفتنی است نخستین همایش آموزش پزشکی پاسخگو از24لغایت26 مرداد ماه به همت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال برگزاری است.